Thailand, Hong Kong en Shenzhen - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Laura Teun - WaarBenJij.nu Thailand, Hong Kong en Shenzhen - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Laura Teun - WaarBenJij.nu

Thailand, Hong Kong en Shenzhen

Door: Teun en Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

07 Augustus 2014 | Thailand, Phuket

Hallo lieve mensen,

Het heeft even geduurd, maar nu eindelijk weer een verslag van onze reis. Waar waren we gebleven? Thailand!
24 mei gingen we de grens van Laos en Thailand over. Onze eerste stop was Chiang Rai, in het noorden. Een gezellig stadje met leuke barretjes en restaurantjes. We zijn die dag een beetje gaan rondwandelen en naar een volksmuseum geweest over het gebied (de Golden Triangle), de stammen die er wonen en de opium die er (nog steeds) wordt verbouwd. En tussen neus en lippen door, nog maar eens een Watje (Wat Yet Yod) bezocht. In Thailand bleek er een dag van te voren de militaire coup te zijn geweest, waardoor er een avondklok was ingesteld. De dame van ons hostel verzekerde ons gelukkig dat in Chiang Rai (oftewel Chiang Lai) geen avondklok was. “Only Bangkok, no here!” Dus wij gingen, omdat we toch vakantie hadden, rond half 10 ‘s avonds nog eens lekker dineren. Om 21.57u kregen we echter snel de rekening, met “solly, is curfew” en we mochten oprotten. Wel avondklok dus, godnondeju! Dus snel grote potten bier voor Teun en Spy (zoete loei) voor Lauke bij de lokale supermarkt gehaald. En op de kamer bidden dat deze onzin snel voorbij zou zijn…
De volgende dag op de fiets naar de Witte Tempel (Wat Rong Khun) geweest. Supermooie tempel! We mochten er echter helaas niet in, omdat er net van te voren een aardbeving was geweest. Maar van buiten was ie al mooi genoeg. Ook hebben we in een wensput 15 wensen gedaan, dus als iemand van jullie binnenkort de loterij wint, verwachten we de helft! Op de terugweg nog naar aan andere tempel (Wat Phra Kaew) geweest, waar een klein museumpje bij was en Wat Mung Muang bezocht, met een hele grote dikke (en happy!) buddha. ‘s Avonds werd het tijd om Teun z’n haar eens te fatsoeneren, dus de tondeuse ging erin.
De volgende bestemming van onze reis was Chiang Mai, een soort Chiang Rai, maar dan groter. We zaten in een leuk hostel, waar veel te doen was. ‘s Avonds Laura’s verjaardag gevierd: Lekker uiteten geweest (met gin-tonics op mooi dakterras) en tot maar liefst 12 uur op stap geweest (de avondklok was ‘versoepeld’ naar 12 uur!). De volgende dag naar de tempel Wat Suan Dok (die hoort bij de Mahachulalongkornrajavidyalaya universiteit) voor een 2 daagse meditatie cursus. Wij gingen in retraite. Dit houdt in: 2 dagen bijna niet praten, leren over buddisme (o.a. hoe een dag van een monnik eruit ziet) en de verschillende meditatietechnieken, en deze ook trainen. Verder: apart slapen(!), in stilte eten ( leren eten alleen voor energie te gebruiken en honger te stillen) en een Alm (eten offeren aan een monnik) bijwonen. Een hele mooie, bijzondere ervaring!
Toen we nog maar net bekomen waren van deze geweldige ervaring, stond de volgende alweer te wachten. Thailand is, zoals eigenlijk alle landen in Zuidoost Azië, onder andere bekend om zijn olifanten. Er werden veel olifanten gebruikt voor de houthandel en toerisme. In Chiang Mai is een opvangplek voor olifanten, die of afgedankt zijn door het zware werk in de houtindustrie of gewond zijn geraakt door bijvoorbeeld op een landmijn zijn gestapt. In het Elephant Nature Park wordt (in tegenstelling tot bijna alle plekken in Azië) er niet op olifanten gereden en kunnen deze indrukwekkende dieren hun eigen gang gaan in het grote park. We mochten ze voeren, wassen in de rivier en met hen meelopen en zien in hun eigen kudde. Dit vonden we echt heel vet!
‘s Avonds zijn we naar Thaiboxen wezen kijken in het Chiang Mai Boxing Stadium.
Na Chiang Mai gingen we met de bus naar Sukhothai. Dit was vroeger de hoofdstad van Siam en kun je nu nog de mooiste overblijfselen van tempels en paleizen vinden.
Kanchanaburi was de volgende bestemming. Vanuit dit stadje hebben we heel veel leuke dingen gedaan. Zo hebben we de bekende brug over de river Kwai bezocht en het bijbehorende museum (World War II & Jeath War Museum). Daarnaast het Erawan National Park bezocht, met turquoise water en prachtige watervallen, en een hele mooie treinreis naar Nam Tok gemaakt. Vanuit daar zijn we met een bootje naar onze River Kwai Jungle Raft gebracht. We sliepen dus midden in de jungle op een drijvend vlothotel . Veel gespeeld in de rivier (met de stroming mee zwemmen) en genoten van de mooie omgeving.
Met de bus en nachttrein naar Surat Thani gegaan, vanuit waar de boten naar de eilanden gaan. Tussendoor nog even genaaid door een TukTuk chauffeur, maar uiteindelijk op het eiland Koh Samui aangekomen. De parelwitte stranden van Koh Samui die ons beloofd waren bleken pisgeel, maar het bier en de zoete cocktails smaakten goed. Leuk op stap geweest dus en na 2 dagen door naar Koh Tao. Koh Tao was wél helemaal het paradijsje wat we hadden voorgesteld. Mooie stranden en een heel gezellig leuk bungalowtje dichtbij het strand. Op dit eiland zagen we Spanje nog even verslagen worden met 5-1, een hele vette wedstijd om 2 uur ‘s nachts! Ook kun je hier heel mooi snorkelen, onder andere op Ao Leuk. Na een dag of 5 gingen we met de nachtboot door naar Koh Phi Phi, ook al zo’n mooi eiland. Helaas was het weer iets minder (nogal bewolkt), maar tijdens onze dagtocht naar Phi Phi Leh (een parelwit, schitterend strand waar de film The Beach is opgenomen) hadden we gelukkig een prachtige dag! Na Phi Phi was het tijd om de eilanden achter ons te laten en naar onze laatste stop Phuket te gaan. Hier was helaas niets meer te beleven en dat bleek wel toen we op zoek gingen naar een plek om Nederland-Australië te kijken. Op een bord buiten de kroeg stond dat de wedstrijd uitgezonden werd, maar er bleek een pubquiz aan de gang. Gelukkig wist een van de stamgasten hoe belangrijk dit voor ons was (zelf was hij een Engelsman) en hielp ons gelukkig “Put the fucking football on, put the fucking volume up, this people want to watch the fucking game and not listen to this fucking music!” Hilarisch! Uiteindelijk werd die wedstrijd gewonnen en konden we met een gerust hart op het vliegtuig naar Hong Kong.

Hong Kong en Shenzhen

Vrijdag 20 juni aangekomen in Hong Kong, waar we in de wijk Kowloon verbleven een ander stuk Hong Kong als 3 maanden eerder. We sliepen in het Sincere gebouw aan Argyle street, waar in één gebouw misschien wel 20 hostels waren gevestigd. Dus wij om half 12 ‘s avonds op zoek naar een plek om te slapen (het liefst de goedkoopste!) Uiteindelijk plek gevonden bij een erg strenge Chinese dame (you come, you pay, KEY DEPOSIT!, you pay now!) en gauw gaan slapen.
Zaterdag uitgeslapen (zoals eigenlijk elke dag in Hong Kong), omdat we geen ramen in onze kamer hadden en elke dag veel te laat naar bed gingen. Daarna lekker rondgewandeld en een avondmarkt bezocht waar ze veel zooi verkochten. Verder zijn we in onze buurt een vismarkt (op Fish street)en een vogelmarkt (op birdstreet) gaan bezoeken, waar alle beestjes (vissen, schildpadjes, vogeltjes) in veel te kleine zakjes of hokjes worden uitgestald.
Op 23 juni zijn we in de wijk Lok Fu, naar the Kowloon Walled City geweest, waar vroeger een vrijstaat was omdat de Britten en de Chinezen er niet uitkwamen van wie dat gebied nu was. Erg interessant, maar ‘s avonds was het weer tijd voor voetbal! Om 12 uur ‘s avonds begon Nederland-Chili. Speciaal voor ons (en misschien een beetje omdat Bjorn in Hong Kong moest werken) kwamen Marieke en Bjorn naar Hong Kong om deze wedstrijd samen te kijken. In Grappa‘s heerste een geweldige sfeer, waar een paar honderd Nederlanders ons landje makkelijk zagen winnen.
De volgende dag zijn we met Marieke (Bjorn was aan het werk) naar the Peak geweest, een uitkijkpunt over Hong Kong. Erg mooi!
Op de laatste dag van Hong Kong zijn we naar the Ten Thousand Buddha‘s geweest, een trap met veel boeda‘s dus (we hebben ze niet geteld, misschien waren het er minder) en een tempel gezien. ‘s Avonds weer naar een avondmarkt en de klassieker Alladin gekeken in ons hostel. Dit omdat Teun al 5 dagen aan een stuk ‘Prins Ali, ja dat is die‘ aan het zingen was.
26 juni was het tijd om naar China te gaan, om Marieke en Bjorn nu echt thuis te bezoeken. Met de metro naar de grens waar Marieke ons kwam ophalen. Met de taxi (Marieke nu ook in actie gezien met haar Chinees) naar hun huis gegaan. Mooi appartement op de 32e verdieping, met goed uitzicht! Eerst koffie gedronken, lekker geluncht en uitgebreid bijgebuurd. Toen de omgeving verkend en naar de kapsalon gegaan voor de broodnodige QNIPPbeurt. ‘s Avonds spaghetti gegeten en wijntje gedronken.
De volgende dag op de fiets heel China verkend. Ideaal fietsweer, al kreeg Teun het weer voor elkaar om bijna te verongelukken na 300m fietsen (deels de schuld van onze verder heel bekwame gids Marieke). Verder zijn we naar het lokaal Chinees winkelcentrum Dongmen gegaan, waar Teun zijn riem had laten kleiner maken (ons moeder zal wel zeggen ‘wa kiekte gij spits!‘). Daarna het (nu nog) hoogste gebouw van Shenzhen bezocht, de KingKey 100. Op de top een prachtig uitzicht over de stad en een lekker drankje in de bar gedaan. Als avondeten hadden oerhollandse worstelstamp met gehaktballen.
De dag daarna was het weer tijd voor een dagje strand, waar Teun en Bjorn als twee kleuters lekker konden spelen met de bal. Marieke en Laura waren ondertussen erg druk met zonnen en roddelblaadjes lezen.
Volgende dag wilden we (omdat we geweldige verhalen hadden gehoord) naar het attractiepark Happy Valley. Daar bleek echter de snelste achtbaan dicht te zijn en heel dat park vol met Chinezen (dus laaaaaaaaaaaang in de rij staan), waarna we helaas iets anders moesten verzinnen. Gelukkig konden we in de buurt in een zwembad weer goed spelen (en de roddelblaadjes waren nog niet uit). Die avond zijn we met z‘n vieren nog lekker uiteten geweest om onze dagen in China goed af te sluiten. Wij vonden het heel erg gezellig om Marieke en Bjorn weer te kunnen zien. Hopelijk zien we ze snel weer!

Na dit bezoek aan Shenzhen pakten we het vliegtuig naar Auckland, Nieuw Zeeland, waar nieuwe avonturen stonden te wachten…
Wij vertekken morgen (vrijdagmorgen 8 augustus) naar de Cook Eilanden, waar we jullie zullen bijpraten over onze reis door Nieuw Zeeland. Tot dan!

Veel liefs

• 07 Augustus 2014 - 21:34

Anny:

Wel even geduurd,maar nu ook heel wat te lezen.
    Van Marieke en Bjorn kregen wij een bericht,dat het goed met jullie gaat.
    Was het mediteren wel lang genoeg voor Teun??
    Laura hoe was het twee dagen met een monnik??
    Teun fietsen in China is heel wat anders dan in de Peel.
    En wat die broekriem betreft, na thuiskomst kom je bij 'smoeder bloedworst met gebakken appeltjes eten,lekker.
    Geniet nog van de Cook eilanden en LA.
    Tot bijna snel. Groetjes Pap en Mam.

• 08 Augustus 2014 - 11:11

Mirjam:

Ha dikkoppen! Mooi verhaal weer, het einde komt al weer in zicht.. Ben benieuwd wat jullie nu nog allemaal gaan zien en meemaken. In ieder geval al heel wat verschillende soorten werelden op het menu gehad, gaaf hoor!
    Dikke knuffel en tot horens xxx

• 13 Augustus 2014 - 22:51

Maria:

Gelukkig weer een bericht van jullie. Ik dacht al, waar blijft die nou.al een paar keer gevraagd aan ons Ant,waar is Teun?
    Fijn te horen dat het goed gaat en dat jullie nog steeds zo genieten.
    Ga zo door,
    Groeten uit Den Bosch

• 14 Augustus 2014 - 14:43

Peter En Anita:

Hallo wereldreizigers,

Hier een berichtje uit Bakel ,het is mooi om te lezen dat alles goed gaat behalve dan dat je wat spits kijkt en laat naaien door een tuktuk chauffeur. Veel succes in Nieuw Zeeland en tot wirrus.

Peter en Anita

• 15 Augustus 2014 - 10:30

Marieke En Bjorn:

Leuk verhaal weer! Super leuk dat we jullie een paar keer hebben mogen zien tijdens jullie reis.
    Geniet van de laatste weekjes

Marieke en Bjorn

• 15 Augustus 2014 - 14:39

Bianca:

Teun en Laura,
    Erg leuk om weer een verhaal te lezen en zelfs een beetje herkenbaar deze keer :)! Toch nog Boeddha's gaan kijken in Hong Kong. Heel veel plezier deze maand en we gaan zien of je "nog spits kiekt" als jullie terug zijn! Geniet! x

• 03 September 2014 - 16:27

Daan&Kirsten Gerrits-Van Eijden:

We wachten vol smart op een gedetailleerd verhaal van de Cookeilanden!!
    Dus schiet op

• 08 September 2014 - 14:31

Maria En Hein:

Teun en Laura,

Ik weet niet of jullie nog mails kunnen lezen, maar van ons een hele goede en voorspoedige terug reis gewenst.
    Tot ziens in ons heerlijke Brabant, het land van mik en nog zoveel meer