Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Laura Teun - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Laura Teun - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Teun & Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

22 Maart 2014 | Vietnam, Hué

Hallo lieve mensen,

Fijn dat jullie de tijd nemen om onze reisverhalen te gaan lezen. We zitten nu op een verschrikkelijk toetsenbord te typen en het is de hele avond al gratis bier, dus als er wat typ en sfsglfouten in staan moeten jullie dat ons maar vergeven. Nou het eerste reisverslag dus. En voorlopig het laatste godverdomme.

We begonnen dit avontuur op schiphol, waar we werden uitgezwaaid en op het vliegtuig gezet naar Hong Kong. Marieke (die van qnippbymarieke.com) haalde ons op voor een leuke dag Hong Kong. Bjorn sloot ‘s avonds aan en we hebben lekker getafeld en geproost. Leuk om jullie weer even gezien te hebben, het was te lang geleden. Gelukkig keren we in juni weer terug om het wat langer gezellig te maken, tot dan!

Vrijdagmiddag vlogen we van Hong Kong naar Hanoi. Wat een heerlijke stad! Heerlijk oud centrum, fijn meer (Ho Hoan Kiem) waar ons hotelletje is gevestigd. Lekker eten voor een euro met lekker Hanoi beer erbij. De relaxte sfeer, het denderende verkeer (vooral de scooters) en het prettige nog koele klimaat liet ons meteen welkom voelen in Vietnam, dit smaakt naar meer!

Zondagmorgen met de bus naar Halong Bay gegaan. Twee daagse tour gedaan (1 nacht op de boot). Je vaart (in ons geval met 4 behoorlijk saaie Amerikanen) met een boot door de baai, waar verschillende kleine eilandjes met mooie rotspartijen, strandjes en lagunes langskomen. We hebben een mooie grot bezocht, gekayakt door de baai en lekker gegeten en Halong bier gehad (ja ze hebben voor elk gebied een apart bier volgens mij).

De volgende dag de barre 5,5 uur lange bus bommeldebomrit naar Ninh Binh gemaakt. De vele kuilen, scheuren of compleet ontbrekende weg lieten ons meters van onze stoel vliegen, zodat we zowa met onze kanus tegen het dak van de bus ramden. Maar uiteindelijk toch in Ninh Binh aangekomen. Nu is Ninh Binh op zich geen zak aan, maar ons hotel (Thanh Binh) en de omgeving maakt deze stop dubbel en dwars de moeite waard! Vooral onze maat Son (de congierge/plaatsvervangende eigenaar), een Vietnamees met verschrikkelijk rookgebit, heeft ons een mooie tijd bezorgd. Hij had ooit een plattegrond van het gebied getekend die we meekregen op onze dagtrip (waarschijnlijk had hij deze 20 jaar geleden getekend, toen ie dronken was), maar de tips die hij erbij gaf bleken goud waard. Dinsdagochtend met de mountainbike de omgeving verkend. Naar Tam Coc gefietst (doe maar effe googlen), met een bootje de rivier opgegaan (onze mevrouw die de roeiboot bestuurde roeide met haar voeten, je moet immers roeien met de voeten die je hebt). Tam Coc wordt niet voor niks de Halong Bay tussen de rijstvelden genoemd, want wat een mooi gebied. Wij vonden dit waarschijnlijk nog mooier dan Halong Bay, we hadden geluk dat het heel rustig met toeristen was, waardoor we een heerlijk relaxte boottocht hebben gehad. Daarna natuurlijk gespeeld en verder gefietst in en om het dorp Tam Coc en de Bich Dong Pagode in een grot op de heuvel bezocht (ook mooi en leuk!) Op de terugweg naar ons hotelletje in Ninh Binh bij uitkijkpunt Mua Cave 500 traptreden beklommen voor een schitterend uitzicht over de omgeving, een hele fijne dag gehad!

Nondeju wat een lang verhaal, nu al…

Woensdag en donderdag naar national park Cuc Phuong geweest. Leuke jungletocht gemaakt naar 1000 jaar oude boom en 2 grotten bezocht, waarvan in één zo’n 7500 jaar geleden een van de eerste mensenvolken moeten hebben geleefd. De rustige dag werd af en toe verstoord doordat 8 schoolbussen Vietnameze kinderen ook een dagje naar Cuc Phuong hadden gepland, maar na 1000 keer ‘Hello’ en ‘Where you from’ te hebben beantwoord was het toch wel leuk. Alleen vonden we het vreemd dat er sommige halve boomblasters met Katie Perry muziek door de anders zo rustige jungle lieten schallen.
Die nacht in een bamboehutje in de jungle geslapen, eerste enge beesten gezien (hagedisje op de tas, spinnen en kakkerlakjes, was even wennen) en voor het eerst in een klamboe geslapen. Donderdagochtend het apen- en schilpaddenopvangcentrum bezocht. Op deze dieren wordt in Vietnam (en omringende landen) nog steeds veel gejaagd (vooral om naar China te verhandelen). De dieren worden hier opgevangen en aangesterkt met als doel om ze uiteindelijk weer terug te zetten in de natuur. Interessant om te zien en leuke beesjes kijken is altijd leuk!

De nachtbus (stinkend, slecht liggende stalen meurmatrassen) bracht ons donderdagavond van Ninh Binh naar Dong Hoi. We moesten afscheid nemen van Son en kwamen 7 uur ‘s ochtends aan in het stadje Dong Hoi. Hier is niet veel te beleven, maar dit dient als tussenstop voor het national park Phuong Nha Ke Bang. Phuong Nha is de naam van de bekende grot in het park, Ke Bang is de berg. Met een bootje (samen met 10 anderen) de Phuong Nha Cave bezocht, heel erg mooi. Daarna de Paradise Cave bezocht, deze was nog mooier en we konden daar vrij rondlopen op steigers en trappen.

‘s Avonds waren we weer terug in Dong Hoi, hier wilden we niet blijven dus we pakten de trein naar Hué. We besloten voor de goedkoopste plaatsen te gaan. Dit betekent keiharde banken, drukke cabines vol op de grond liggende Vietnamezen. Gezellige bende, maar voor langere ritten kiezen we denk ik de iets duurdere varianten (met zachte banken en tv). Rond half 1 ‘s nachts aangekomen in deze meteen fijn aanvoelende stad. De sfeer hier is relaxt, nog niet zoals in Hanoi, maar toch heel fijn. De stad is moderner dan we gezien hebben in Vietnam en we zien meer toeristen. Het hotel is heel fijn, zo’n mooie kamer hebben we nog niet gehad hier, het ontbijt is gratis en tussen 17u en 12 uur snachts is het bier gratis, proost!

Vanochtend (zaterdag) beetje uitgeslapen, film gekeken en rondgelopen in het centrum. Markt bezocht, bananen gekocht (iets te duur waarschijnlijk). Morgen gaan we naar de oude stad hier en een of andere pagode. Mochten jullie iets hiervan willen zien, google maar even Citadel Hué. Daar gaan wij morgen dus heen, wat gaan jullie doen?

Maandag gaan we naar Hoi An, schijnt ook weer geweldig te zijn! Hier alles goed dus, nog steeds verliefd…. Laura is knap, daaaaaaaaaaaaaaaag!

Veel liefs uit Hué!

• 22 Maart 2014 - 17:47

Mam:

Hoi Teun en Laura.
    He he, het eerste reisverslag en natuurlijk niet het laatste.( niet zo vloeken)
    Mooi verhaal en fijn dat jullie zoveel beleven.
    Geniet van al het mooie, veel plezier in Hoi An.
    Heel veel groeten van pap en mam.

• 22 Maart 2014 - 18:16

Kirsten:

Jaaaa, na honderd keer jullie blog bezocht te hebben eindelijk een verhaal!
    Leuk!! Wij gaan google even raadplegen

• 22 Maart 2014 - 18:46

Suus C:

Schatjeeeeee(ssss). Superleuk om te lezen! Fijn dat jullie nog steeds verliefd zijn ;) HOE dapper om tussen de kakkerlakjes te gaan slapen. Heeeel veel plezier nog! Xxx

• 23 Maart 2014 - 09:18

Elly :

Hey Teun en Laura,
    Wat een prachtig reisverhaal, blij om te lezen wat jullie zoal meemaken.
    Geniet van het ,land de mensen en het bier natuurlijk ha ha ha.
    Ben benieuwd naar het volgende verhaal.
    Liefs elly/mam

• 25 Maart 2014 - 17:48

Maria/Hein:

Hoi Teun en Laura,
    Fijn om iets van jullie te horen/lezen.
    Mooi reisverslag, geniet ervan en wij zijn weer benieuwd naar het volgende.
    Wij volgen jullie.

• 30 Maart 2014 - 11:58

John En Ria:

Hallo Teun en Laura,
    Mooi reisverslag. We hebben ons Vietnam-boek ook weer eens nagekeken. Toch weer helemaal anders alhoewel we ook wel wat herkennen. Graag tot volgend verslag.
    Veel plezier.

• 31 Maart 2014 - 15:28

Peter En Anita:

Zeer interessant vooral dat gratis bier.{ Peter heeft al bijna geboekt }
    Een kerel met een rook gebit noemen wij in Bakel, hè die vent die heeft shag tand in z'n bakkes.
    Geen reisverslag is geen reacties.
    Wij wensen jullie nog veel reis plezier.
    Groeten uit Bakel...

• 02 April 2014 - 22:35

Marc:

Hoi Teun en Laura,
    Lekker los uit de pols geschreven verhaal...is dus nooit te lang!
    Maar vooral heel interessant en fijn om te lezen voor ons als thuisblijvers!
    Wij kijken uit naar de volgende update. Blijf ondertussen met volle teugen
    genieten van elkaar, het land, de zon en het (gratis) bier. De volgorde in waardering en
    prioriteit zullen van dag tot dag veranderen, maar dat is niet erg zolang dit maar
    de top 4 blijft!
    Veel groetjes en liefs,
    Marc/Dad en Jennifer

• 05 April 2014 - 21:37

De Pijp:

Duurt even maar dan heb je ook wat, hier wat repliek van mijn zijde.
    De verhaallijn laat te wensen over. Er lijkt slechts sprake te zijn van een chronologische opsomming van gebeurtenissen,een duidelijk begin of einde is ver te zoeken. De opduikende subplots zijn echter wel een verademing. Helaas komen de personages niet helemaal uit de verf, ik zou ze zelfs ongeloofwaardig willen noemen. En jong stel dat hun baan opzegt en zes maanden op vakantie gaat, schijnen ze na een weekje nog steeds verliefd te zijn, ja hoor!
    Toch komt de demagoog in mij naar boven. De thematiek in het stuk is van ongekende klasse en kan daardoor als literair juweeltje worden aangemerkt. De passage over het gratis bier tussen 17:00 en 24:00 is een vanzelfsprekende reflectie op de brosse scheidslijn tussen hedonisme en zelfdestructie.
    Kortom een 7 op de schaal van Richter.

• 11 Mei 2014 - 20:13

Mirjam:

Hahahaha geweldig verhaal.. Mooie grove momenten en een sublieme zin om mee af te sluiten: Ben het er he-le-maal mee eens overigens! Xxx

• 11 Mei 2014 - 20:13

Mirjam: